In gesprek met apotheker: Frédérique Fiévez

De zorgverlenende functie van de apotheek: vandaag en morgen.

 

Blog Fe Fievez FB 1121 1200X900

“Het kan zijn dat er tussendoor een telefoontje of een appje komt waar ik op moet reageren”, zegt Frédérique Fiévez, apotheker bij Kromme Rijn Apotheek in Bunnik, voorafgaand aan het gesprek. Het gaat niet goed met één van haar patiënten. Hij wordt thuis verzorgd maar heeft naar alle waarschijnlijkheid niet lang meer te leven. Via de app heeft ze 24/7 contact met een team van zorgverleners. “Mochten zij plotseling iets belangrijks nodig hebben dan regel ik dat desnoods ‘s avonds of in het weekend”. Dit is een “rol” die je als persoon in goede gezondheid, met max. vier apothekersbezoekjes per jaar, waarschijnlijk niet verwacht van een apotheker. “De apotheek zou misschien actiever moeten zijn als het gaat om zijn eigen PR. Veel mensen realiseren niet wat wij doen, behalve in het voorzien van medicatie…” 

Wijkzorg
“Zo wordt wijkzorg steeds belangrijker. O&I zorgverleners (een multidisciplinaire samenwerking van zorgverleners in de wijk) werken samen om bijvoorbeeld kwetsbare ouderen in kaart te brengen. Wanneer zo’n oudere zich meldt in de apotheek en hij/zij komt verward over, dan melden wij dit bij de praktijkondersteuner van de huisarts. Daarnaast hebben we voor sommige patiënten zelfs een beveiligde appgroep met verschillende zorgverleners. Een sterk netwerk is ongelofelijk belangrijk.”

Specialistisch en laagdrempelig
“Maar goede zorg zit hem ook in de tijd nemen voor een gesprek. Het verbaast mij soms hoe “makkelijk” wij mensen kunnen helpen, door signalen op te vangen en dit direct te bespreken. Onderwerpen waarvan je verwacht dat ze allang een keer aan bod gekomen zijn tijdens een gesprek met bijvoorbeeld een huisarts. Zo sprak ik laatst met een astmapatiënt over de hulp die wordt aangereikt vanuit de verzekering om te stoppen met roken. Niet omdat hij daarnaar vroeg, maar hij kwam zijn medicatie ophalen en ik kon de sigarettengeur ruiken. Deze patiënt was hier niet van op de hoogte en is hier direct mee aan de slag gegaan. Een ander voorbeeld is dat we met patiënten in gesprek gaan over het afbouwen van hun slaapmedicatie.”

De toekomst: het stelsel moet op de schop
“Eigenlijk is er voor die belangrijke gesprekken geen ruimte in het huidige stelsel. Op dit moment krijgen we vanuit de verzekeraars vrijwel alleen betaald om “dozen te schuiven”. Er zou in het huidige verdienmodel meer ruimte moeten zijn voor adviesgesprekken. Zodat we een actieve bijdrage kunnen leveren aan persoonlijke zorg, leefstijl en preventie.
Daarnaast is “de zorg” zoals deze nu is ingericht is in de toekomst niet meer haalbaar. Het moet efficiënter en de apotheek kan daarin bijdragen. Zo werken we samen met huisartsen aan een efficiëntere manier van receptverwerking.”

Hoe zit het dan met de toenemende online verkopen en thuisbezorging?
“Dit is een ontwikkeling waar we in mee moeten, maar waar ik tegelijk bang voor ben. We hebben onszelf vroeger misschien te veel op de borst geklopt dat een online apotheek niet kan. Het kan en ik begrijp de behoefte. De patiënten willen gemak en snel, maar tegen welke prijs? Bezorgen of de afhaalautomaat en online bestellen moet ook gewoon via de eigen apotheek kunnen. Apotheken kennen hun patiënten en hebben korte lijntjes met de voorschrijvers. Wij herkennen waarschijnlijk sneller afwijkende patronen. Ik ben bang dat als alles van één grote hoop komt de zorg verschraalt”.

Kortom: de zorgverlenende rol van de apotheek moet (meer) erkend worden. Dat klinkt logisch, maar het is een ingewikkeld thema. Wij begrijpen zelf natuurlijk heel goed wat onze toegevoegde waarde is, maar dit moeten we ook actief blijven benadrukken naar andere zorgverleners, verzekeraars, maar zeker ook de patiënt zelf. Als apotheek moeten we meegaan met de tijd, maar die persoonlijke zorg voor mensen blijft ongelofelijk belangrijk.

Deel jouw visie!
Ben jij werkzaam in de apotheek of heb je een andere functie in zorg? Wij zijn benieuwd naar jouw standpunt: waar zie jij de toegevoegde waarde van de apotheek? Hoe zal het werk van een apotheker of assistent zich de komende jaren ontwikkelen? Wat is jouw visie over de toekomst het zorgstelsel? Reageer op onze blogpost op LinkedIn, Facebook of Instagram van 2 december 2021 of stuur een e-mail naar marketing@spruyt-hillen.nl.

Alles voor de apotheek: GMP-verpakkingen

Verwijzing GMP Verpakkingen Blog

Optimale functionaliteit en betrouwbaarheid, dat is waar (ziekenhuis)apotheekverpakkingen aan moeten voldoen. Al 125 jaar levert Spruyt hillen een breed assortiment verpakkingen voor allerlei toepassingen. Dit omvat het totale scala van primaire verpakkingen (o.a. tubes, flacons, flessen) tot en met secundaire verpakkingen voor het afleveren van geneesmiddelen aan de patiënt (o.a. stripvouwdozen, blokbodemzakken en papieren draagtassen). Wij vinden het belangrijk om onszelf continue te verbeteren en te innoveren waar mogelijk. Daarom kiezen wij ervoor om te voldoen aan de hoogste kwaliteitseisen.

Lees verder

"Van uw apotheker" wordt "CareBlue"

Ook patiënten zonder recept, verdienen de zorg die aansluit bij hun specifieke behoefte. We helpen daar waar we de zorg op een persoonlijke manier kunnen verbeteren. Al ruim 125 jaar zijn wij een betrouwbare partner in de gezondheidszorg.Vanuit onze expertise zullen wij ons verder specialiseren op het gebied van Over The Counter (OTC) producten en medische hulpmiddelen. Dit biedt interessante kansen voor de apotheek. En natuurlijk houden we vast aan de hoogste kwaliteitstandaard, zoals je van ons gewend bent.

Careblue Logostaat voor gepersonaliseerde zorg  en duurzaamheid. Een uitstraling die perfect past bij jouw apotheek van nu. En een naam die naadloos aansluit bij onze visie: de apotheek moet dé plek zijn, waar medicatie en advies samensmelt met dat stukje extra: persoonlijke zorg wat het leven van mensen mooier maakt. Daar gaat ons blauwe hart sneller van kloppen!

 

Lees verder...

Lees hier ook onze andere blogs

Een voorsprong door specialisatie

Blog 0321 1200X900

Met de start van 2021 kiest Spruyt hillen voor een nieuwe weg maar wijzigt niet van koers. Het bedrijf zal zich, als specialist in Techniek, Verpakkingen, Drukwerk en OTC, nog meer focussen op deze productgroepen. Grondstoffen en bereidingen zullen ondergebracht worden bij het zusterbedrijf Fagron. Een sprong die leidt naar nieuwe innovaties voor de apotheek en meer persoonlijke zorg voor de patiënt. Kirsten Dam, General Manager en Fanny Snel, Marketing en Innovation Manager vertellen over het nieuwe Spruyt hillen.

“Ondernemerschap zit in onze genen. Door deze specialisatie zijn we in staat om nog sneller te schakelen en zo de apotheek beter van dienst te zijn. We kunnen ons focussen op datgene waar we goed in zijn: innoveren, direct inspelen op de behoefte van onze klant en het leveren van maatwerk.

Lees verder

 

Marc van der Heijdt, operational excellence coördinator bij Boots apotheek vertelt over de landelijke overstap naar de AiroSensor

Blog Boots AiroSensor 1200X900

Boots apotheek, onderdeel van Alliance Healthcare, is in 2020 overgestapt naar de AiroSensor voor de temperatuurregistratie van koelkasten, afhaalkluizen en de omgevingstemperatuur van alle Boots apotheken in Nederland. “We werkten al vele jaren met het oude systeem, wat op zich prima functioneerde en ook steeds gevalideerd werd. Het was echter veel primitiever en reactiever:

middels visuele controle op de loggers moest je kijken of alles nog goed was. Ook moest je de loggers tweewekelijks uitlezen en de data veilig stellen. Dat alles is arbeidsintensief en foutgevoelig. We zijn daarom op zoek gegaan naar een systeem waarmee dit veel eenvoudiger is en beter geborgd wordt”, aldus Marc van der Heijdt, de projectleider van Boots.

De opdracht voor dit project werd aan Spruyt hillen gegund. 

Lees verder

Luchtkwaliteit: niet alleen een onderwerp van “deze tijd”

Blog Remco Martens Luchtkwaliteit2

“Vandaag de dag wordt er veel gezegd en geschreven over luchtkwaliteit. Daarbij lijken de termen “luchtkwaliteit” en “virus” of “COVID-19” onlosmakelijk met elkaar verbonden. Volkomen begrijpelijk in deze tijd, maar er zijn daarnaast ook andere factoren die een rol spelen bij de kwaliteit van onze lucht. Factoren die al veel langer op de politieke agenda staan dan het Coronavirus en waarvan we de potentiele gezondheidsproblemen niet moeten onderschatten.” Remco Martens, product manager techniek bij Spruyt hillen vertelt over de waardevolle rol die luchtreinigers kunnen vervullen in apotheken en ziekenhuizen, maar ook in kantoren, scholen of zelfs bij mensen thuis. 
 

 

Lees verder

Test de test! Apotheker Denise Dijkstra nam de proef op de som en testte onze coronasneltest… 

Blog Denise Dijkstra
Denise Dijkstra is apotheker bij Apotheek Koert en onderdeel van de adviesraad bij Spruyt hillen. Toen werd aangekondigd dat wij een Corona sneltest op de markt zouden brengen was zij direct geïnterreseerd, maar ook kritisch. “De test is weliswaar uitgebreid gevalideerd in Duitsland, het is een behoorlijke verantwoordelijkheid om voor een medewerker vast te stellen of hij of zij kan komen werken”, aldus Denise.
  
Toch ziet Denise de aanschaf CoV-2 Rapid test als een investering die zichzelf snel terugverdient en een hoop onrust onder het personeel wegneemt. Ze vertelt: “Ik gebruik de testen alleen voor mijn eigen personeel wanneer zij corona gerelateerde klachten hebben. Als je echt ziek bent dan moet je natuurlijk thuisblijven. Maar het komt ook regelmatig voor dat personeelsleden meerdere dagen thuis zitten terwijl zij slechts milde klachten hebben...

Lees verder

Kwaliteit: de rode draad in ons bedrijfsproces

Blog Tim Spanheim

Tim Spanheim, Quality Assurance Manager & Responsible Person (GDP), vertelt in dit blog over hoe en waarom kwaliteit en veiligheid centraal staan in de werkzaamheden bij Spruyt hillen. “Er is geen afdeling die niet in aanraking komt met de afdeling Kwaliteit.”

Dat bij Spruyt hillen kwaliteit en veiligheid centraal staan wordt duidelijk als je kijkt naar de grootte van de afdeling. Er werken vijf personen op de afdeling Kwaliteit op een totaal van 53 werknemers. 

“Eigenlijk is het gehele bedrijf dagelijks bezig met kwaliteit. Elke medewerker komt met de afdeling Kwaliteit en met mij als Responsible Person in aanraking. Ieder personeelslid van Spruyt hillen heeft daarnaast het certificaat voor Good Distribution Practices”, aldus Tim Spanheim.

 

Lees verder...

 

De toegevoegde waarde van Spruyt hillen 

Kirsten Dam, General Manager bij Spruyt hillen, vertelt in dit blog over de toegevoegde waarde van Spruyt hillen en hoe Spruyt hillen haar klanten in coronatijd extra voorziet in de ondersteuning, informatie en producten waar zij behoefte aan hebben.Blog Kirsten Dam

Op 27 februari kwam het nieuws naar buiten dat de eerste coronabesmetting in Nederland een feit was. Op 11 maart werd het coronavirus officieel erkend als een pandemie.  Toen was daar ineens de premier op tv, die vertelde dat we aan de vooravond van een uitdagende periode stonden en dat we in intelligente lockdown gingen. Voor onze klanten en patiënten een extra uitdagende tijd. Een tijd waarin Spruyt hillen zijn kracht kon inzetten om snel te schakelen en onze klanten de ondersteuning te bieden waar zoveel behoefte aan was op dat moment.

Iedereen bij Spruyt hillen is ondernemend. Als er een behoefte ontstaat in de markt dan kijken wij direct hoe wij die in kunnen vullen, dat zit in onze genen.

Lees verder...

Webpagina’s (27) Documenten (7)
There are no results